Edunvalvonnan kuulumisia

Pidimme phenomenan edunvalvojien ja muiden koulutusuudistuksista kiinnostuneiden kanssa keskustelutilaisuuden. Tarkoituksena oli selvittää uudistusten tilannetta ja ideoida uusia koulutuspolkuja kasvatuspsykologian pääaineopiskelijoiden osalta. Paikalla oli opiskelijoista Nuppu-Marie Saarinen, Eeva Partanen, Rekar Abdulhamed, Riina Havonen, Kasper Mobarak, Pauliina Lappi ja Jesse Martin.

Henkilökuntaa saapui Kirsti Longan, Anna Rainion, Leena Krokforsin ja Kaisu Mälkin voimin. Saimme tietoa uudistuksen vaiheista erityisesti Leenalta. Lisäksi jaoimme näkemyksiä kasvatuspsykologian kurssien sijoittautumisesta uudessa rakenteessa. Nämä kurssit hyödyntävät uusia oppimismenetelmiä ja ne toteutetaan prosessipainotteisesti.
Yliopistossa tapahtuu tällä hetkellä todella radikaalisti opintojen uudelleenjärjestämistä. Iso pyörä- uudistuksen mukaan kandidaatin ja maisterin tutkintoja yhtenäistetään. Viime aikoina on päätetty, että kasvatustieteiden kampukselle tulee yksi kandi- ja yksi maisteriohjelma. Tämä päätös tehtiin niin, että kasvatustieteen tiedekunnan johtoryhmä teki ehdotuksen ONElle, joka hyväksyi ehdotuksen yhdestä kandi- ja maisteriryhmästä.
Tässä muutosprosessissa on kuitenkin ollut huonoa tiedotusta. Opiskelijajärjestöt ovat kiinnittäneet asiaan huomiota. Opiskelijaedustajat ovat tehneet lisäksi töitä kandi- ja maisteriryhmissä ja condus aikoo pyytää, että opiskelijaedustajien määrää lisättäisiin työryhmissä.
Kasvatustieteen yhteisen kandiohjelman rakentamiseksi on perustettu työryhmä. Ryhmää johtaa Leena Krokfors. Yksi kandidaatintutkielma tarkoittaa sitä, että yleinen- ja aikuiskasvatustiede eli IBS ja OKL yhdistyvät. Kandidaatinohjelmasta voi valmistua eri linjoilta, esim. luokanopettajaksi tai yleiskasvatustieteen opinnoista.
Ryhmässä on luotu kasvatustieteen kandidaatintutkinnon yleisiä tavoitteita. Nämä tavoitteet koskevat jokaista opiskelijaa, joka valmistuu kasvatustieteiden kandidaatiksi. Tavoitteet ovat olleet todella yleisiä, eivätkä keskity tiettyihin taitoihin tai tavoitteisiin. Niitä on esitetty tähän mennessä seuraavia: tieteellinen ajattelu, oppiminen ja vuorovaikutus, opetus ja niin edelleen. Seuraavaksi aletaan linjata yhteisten kurssien sisältöjä (esim. menetelmäopinnot) jonka jälkeen hahmotellaan, miten jokainen hakukohde kandiohjelman sisällä rakentuu.

Yhden kandiohjelman tavoite on, että vältetään päällekkäisyyksiä eri laitosten välillä. On siis tarkoitus, että jos luokanopettajaopiskelija tarvitsee jonkin kurssin, hän voi suorittaa sen helpommin, koska laitokset ovat yhdistyneet. Kasvatuspsykologian yksikkö saa tästä voimia, sillä IBSin puolella on ollut useita kasvatuspsykologian professoreja, jotka voivat laitosten yhdistyessä ohjata entistä enemmän luokanopettajaopiskelijoita.
Tulevassa maisteriohjelmassa on esitetty ehdotus siitä, että kp-ryhmä tarjoaisi kärkihankemaisteriohjelmaan räjähdysvoimaisen kokonaisuuden, jossa opiskelijat opiskelevat kp-tyylisesti ryhmässä. Kasvatuspsykologiaa opiskelleet opiskelijat voisivat osallistua tähän kokonaisuuteen. Kokonaisuus on osa englanninkielistä maisteriohjelmaa ja se suoritetaan englanniksi.
Tarkoituksena on tarjota kandiohjelmassa myös moduuleja, jotka ovat kasvatuspsykologiaan erikoistuneita. Moduuli tarkoittaa viiden opintopisteen kokonaisuutta. Uudessa mallissa moduuleja voi valita tietyn määrän vapaasti osana opintoja. Kasvatuspsykologiaan suuntautuvat voivat valita enemmän kp-moduuleja, jolloin suuntautuminen kasvatuspsykologiaan tapahtuu tällä tavoin.
Lääketiteellisessä tiedekunnassa levitettiin pienen osan intensiivisiä työtapoja koko laitokseen, kun Kirsti Lonka ja Sari Lindblom-Ylänne olivat uudistamassa koulutusta tiedekunnassa. Tässä uudistuksessa on myös mahdollista levittää hyviä toimintatapoja muille linjoille. Esimerkiksi Minerva-torin tilat ovat muuntuvia ja niitä voi käyttää prosessipainoitteisten työtapojen tukemiseen.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s